Αδελφοί
Στην τεσσαρακοστή πρώτη επιστολή μας γράφαμε ότι «το να παλεύει τις με το… τέρας του πολιτισμού –έστω και γράφοντας δι’ αυτό- συχνά ισοδυναμεί με “πρόκληση αλλότριας ακολασίας” όπως ευσχήμως αναφέρεται εις νομικά κείμενα».
Έκτοτε τα πράγματα άλλαξαν, με τον τελευταίο αυτοκράτορα Αντώνη Σαμαρά να παραδίδει τα ηνία της πολιτικής επιστασίας του εν Ελλάδι πολιτισμού στον… Αλλά πρώτα ολίγη ιστορία: «Άντρα μοι έννεπε, Μούσα, πολύτροπον, ος μάλα πολλά πλάχθην, επεί Τροίης ιερόν πτολίεθρον έπερσεν» (Τον άντρα τον πολύτροπον τραγούδησε μου μούσα που χρόνια παράδερνε σαν πάτησε της Τροίας τ’ άγιο κάστρο).
Το κάστρο του πολιτισμού λοιπόν, έγινε υποπόδιο πολλών. Κάποιοι παράδερναν στη συνέχεια ως Οδυσσείς, πληρώνοντας το τίμημα της βεβήλωσης, κάποιοι όχι. Ανάμεσά τους όμως, ήταν κι ο φιλόσοφος, πανεπιστημιακός, ακαδημαϊκός και μετέπειτα ΠτΔ Κωνσταντίνος Τσάτσος. Ήταν ο αξεπέραστος πεζογράφος, ποιητής και δοκιμιογράφος Ι. Μ. Παναγιωτόπουλος. Ο καθηγητής Πολυτεχνείου και σπουδάσας φιλολογία και φιλοσοφία στα πανεπιστήμια Αθηνών και Οξφόρδης Δημήτριος Νιάνιας. Ο «πολύς» Θάνος Μικρούτσικος και η σπουδαία Μελίνα Μερκούρη, η γυναίκα που σημάδεψε το υπουργείο με το πέρασμά της.
Και τώρα, τις τύχες του πολιτισμού αναλαμβάνει ο Παύλος Γερουλάνος, που δεν γνωρίζουμε αν έχει σχέση με τη μορφή της ιατρικής, Μαρίνο Γερουλάνο. Πάντως, γνωρίστηκε με τον Giorgakis όταν παρέμεινε εις το Boston το διάστημα 1990-93. Έχει σπουδάσει στα Williams College, MIT και Harvard των ΗΠΑ και είναι παντρεμένος με την Lara Barazi, γόνο εύπορης οικογένειας χριστιανών του Λιβάνου. Αγνοούμε αν έχουν δίκιο όσοι του καταλογίζουν ασθενές πολιτικό κριτήριο και χαλαρή σχέση με την πολιτική πραγματικότητα της χώρας. Πάντως δεν λησμονάται μια ιστορική απορία που είχε διατυπώσει στη διάρκεια προεκλογικής συγκέντρωσης του ΠαΣοΚ στη Ζάκυνθο. Ενώ ο κόσμος είχε συγκεντρωθεί, ο κ. Γερουλάνος στράφηκε στους δημοσιογράφους που κάλυπταν την περιοδεία και ρώτησε: «Ρε παιδιά, πώς καταλαβαίνετε ότι είναι καλή η συγκέντρωση;». Η έκπληξη των πολιτικών συντακτών ήταν ομολογουμένως μεγάλη… Τουλάχιστον, ας ελπίσουμε ότι έχει το κριτήριο να καταλάβει πότε είναι πετυχημένο το έργο στο υπουργείο Πολιτισμού. Ξεκινώντας από τις φιλίες –κάποιοι ακόμα τσουρουφλίζονται κι ας τα κουκουλώνουν όπως οι γάτες τα σκατά τους- και φτάνοντας ως την παραγωγή έργου.
Έργου! Αρκετά με την αρχαιολατρία και τους πατριωτικούς χορούς!…